Strategiska tillväxtområden
För att driva tillväxt fokuserar Embellence Group på sex områden: organisk tillväxt, bygga spännande varumärken, innovation av produkter samt förvalta våra designikoner, nyttja synergier, och genomföra strategiska tilläggsförvärv som stärker oss som grupp.
Organisk tillväxt
Att prioritera organisk tillväxt skapar en vinnande kultur. Våra medarbetare är nyckeln i detta och vi stöttar dem i deras utveckling och uppmuntrar alla att nå sin fulla potential.
Bygga spännande varumärken
Våra varumärken har alla en långsiktig vision, vart och ett med sin egen identitet som kombinerar historia och framtid. Våra varumärken jobbar kontinuerligt med att engagera och att knyta an till sina målgrupper, såväl till konsumenter, arkitekter som till inredare.
Produktinnovation kombinerat med att vårda och utveckla designikoner
Våra fem designstudios kombinerar sin historik av starka designikoner med nya fräscha idéer för att skapa morgondagens designs. Gruppen driver produktinnovation för att göra våra produkter mer slitstarka, vackra och hållbara.
Expansion i utvalda geografier och kanaler
En fortsatt expansion till fler geografier och kanaler bidrar till tillväxt och säkerställer att gruppen är väl positionerad för att stå emot effekterna av en förändrad världsekonomi.
Embellence Group’s varumärken fortsätter den internationella expansion, framför allt i USA, Kontinentaleuropa och regionen kring Medelhavet.
Från ett kanalperspektiv har Hospitality varit en tillväxtmotor under de senaste åren och det finns stora möjligheter att utöka vår närvaro framför allt inom hotell- och restaurangmiljöer. Slutligen, för att stötta kundresan i alla kanaler, kommer vår försäljning direkt till kund fortsatt vara i fokus för våra fyra konsumentfokuserade varumärken.
Nyttja synergier
Vi tror på att skapa intelligenta synergier samtidigt som våra varumärkes individuella identiteter och självständighet respekteras. Utöver traditionella centrala gruppfunktioner som redan är på plats; strategi och styrning, ekonomi, IT, hållbarhet och HR, kommer vi att öka gruppens engagemang inom digitalisering och användandet av AI, styrning av produktportfölj, samt globala partnerskap och inköp.
Strategiska förvärv som stärker gruppen
Vi upprätthåller en fokuserad lista på potentiella förvärv baserat på marknadssegment inom inredningsdesign (tapet, mattor och mönsterbaserade tyger), geografi och premiumposition inom sin nisch. Förvärv tjänar som ett viktigt komplement till vår organiska tillväxtfokus. Nyckeln i vår förvärvsstrategi är vår förmåga att utveckla varumärkena inom gruppen efter förvärvet gjorts.