Morten Falkenberg har utsetts till styrelseordförande i Embellence Group

Morten Falkenberg, med lång erfarenhet från ledande befattningar och styrelseuppdrag, bl a som VD och  styrelseledamot i Nobia, tillträder som ny styrelseordförande i Embellence Group den 16 februari 2021.

Morten Falkenberg har utsetts till styrelseordförande i Embellence Group

”Mortens värdefulla erfarenhet från ledande befattningar och styrelsearbete i konsumentrelaterade verksamheter kommer att ge ett betydande stöd till bolaget i den fortsatta resan mot att nå uppsatta mål”, säger Paul Steene, ägarrepresentant för Litorina.

”Embellence Group har utvecklat en ledande position som ett House of Brands inom heminredning - med fokus på premiumtapet. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga styrelsen och ledningen utveckla vår starka portfölj av varumärken ytterligare och fortsätta vår internationella expansion under de kommande åren”, säger Morten Falkenberg.

Morten Falkenberg, vars senaste operativa roll var som VD för Nobia under 9 år, har lång erfarenhet från konsument- och industriverksamhet och har utöver Nobia bl. a. arbetat i ledande befattningar på The Coca-Cola Company under 13 år samt har tillhört ledningsgruppen på Electrolux. Nuvarande styrelseuppdrag inkluderar vice styrelseordförande i Velux Group samt styrelseledamot i Fagerhult, Caljan och Duni.

Utöver Morten Falkenberg består Embellence Groups styrelse av Christina Ståhl, Henrik Nyqvist, Mattias Letmark, Paul Steene och Johan Liljegren.

För mer information kontakta:
Morten Falkenberg
Ordförande Embellence Group

Embellence Group, grundat 1905 i Borås, är en ledande europeisk aktör inom premiumtapet-segmentet och i framkant internationellt med försäljning i över 90 länder. Varumärkena inkluderar Boråstapeter, Cole & Son, Wall&decò, Perswall och Pappelina. Embellence Group ska utveckla sin position som ett ledande House of Brands inom heminredning med fokus på premiumvarumärken inom tapet, textilier, mattor och övrig heminredning samt driva utvecklingen på en tapet- och heminredningsmarknad i förändring. Målet är att dubbla omsättningen under de närmaste fem åren till 1,2 miljarder kronor genom fortsatt stort fokus på premiumsegmentet, att fortsätta öka andelen internationell nettoomsättning och förvärv av internationella aktörer.