Lars-Erik Henriksson ny VD för Boråstapeter

WallVision har rekryterat Lars-Erik Henriksson som ny VD för Boråstapeter. Han kommer närmast från Electrolux, där han sedan 2009 haft rollen som General Manager för Norden inom affärsområdet Wellbeing.

”Boråstapeter är marknadsledare inom tapet i Norden och med en växande position internationellt. Jag känner stor ödmjukhet för företagets långa historia och ser nu fram emot att ytterligare förstärka ett redan starkt erbjudande ”, säger Lars-Erik Henriksson.

Intresset för tapet är stort och växande. Till de främsta drivkrafterna hör ett ökat fokus på heminredning där inte minst sociala medier möjliggjort en snabb spridning av globala trender.

”Boråstapeter har en unik position på tapetmarknaden, och den ska vi nu utveckla och stärka ytterligare. Vi har under senare år genomfört ett omfattande förändringsprogram som bland annat omfattat framåtriktade satsningar inom digitalisering, förändringar i organisation, marknadskommunikation och samarbeten med externa designers. Samtidigt befinner sig hela marknaden för tapet i förändring, med en generellt kraftigt ökad efterfrågan inom premiumsegmentet. Här är vår ambition att stärka oss ytterligare. Rekryteringen av Lars-Erik är ett viktigt led i denna strävan”, säger Olle Svensk, VD för WallVision, som äger Boråstapeter.

Lars-Erik Henriksson tillträder 3 februari 2020.

För mer information, kontakta gärna:
Olle Svensk, VD WallVision
olle.svensk@wallvision.com

Lars-Erik Henriksson, tillträdande VD Boråstapeter

Om WallVision
WallVision är ett ledande House of Brands inom heminredning, med fokus på premiumtapet. Med över 100 års historik, en konkurrenskraftig varumärkesportfölj samt en stark internationell position erbjuds kunderna högkvalitativa produkter som bidrar till en vackrare och mer inspirerande vardag. Under de senaste 10 åren har WallVision framgångsrikt expanderat internationellt och finns idag i större delen av världen med en ledande position i Sverige, Norge, Italien och Storbritannien. WallVisions varumärkesportfölj utgörs huvudsakligen av Boråstapeter, Cole & Son, Wall&decò och Mr Perswall. Ny logotyp för Boråstapeter Utöver ny VD har Boråstapeter även fått en ny grafisk identitet, som bland annat inkluderar en ny logotyp. Den övre delen av ”B:et” i logotypen avslutas med en stiliserad tapetrulle. Konceptuellt kan denna del även läsas in som ett ljus som står för det varma, ombonade hemmet.